11 lutego

11 lutego

A Ty? Pijesz wodę?

Mówią że woda to życie. W pełni zgadzam się z tym. Nasze ciało w nawet 3/4 składa się z wody. Potrzebujemy jej, by funkcjonować. Bez jedzenia człowiek jest w stanie przeżyć 7 dni, bez wody znacznie krócej, bo jedynie 3 dni. W codziennym życiu tracisz duże ilości wody, taka jest nasza fizjologia. Zapasy trzeba uzupełniać, tak jak w lodówce, czy spiżarni. Pomyśl, że takie odbudowywanie zapasów jest podobne do remontu, czy budowy. Zamiast używać zaprawy do cegieł, zaczynasz używać zupełnie czegoś innego, w dodatku z mnóstwem niepotrzebnych rzeczy w składzie, np kleju do kafelek. Czy taka budowa ma sens? Tak dzieje się gdy zamiast pić wodę, pijesz słodkie gazowane napoje. Niby ugasisz (choć często jednak nie) pragnienie, ale ładujesz w siebie mnóstwo kalorii, niepotrzebnych substancji chemicznych. Zaczynasz się "sypać", wyskakują Ci nieproszeni goście, w biodrach jest Ciebie trochę więcej, włosy już nie są takie ładne, a paznokcie zaczynają się łamać.









W 1 szklance napoju gazowanego możesz uraczyć nawet 6 łyżeczek cukru, a czasem i więcej. Wypiłabyś np herbatę z taką ilością, lub wodę? Nie uraczysz w takim napoju żadnych wartości odżywczych prócz pustych kalorii, które nic nie wnoszą, poza dodatkowymi centymetrami gdy spożywasz je w nadmiarze. A woda? 0 kalorii, zero cukru, zero dodatków chemicznych, za to dostajesz minerały.


Woda nawilża organizm, nie tylko wewnętrznie, ale też zewnętrznie. Utrzymuje skórę w blasku, nadaje jej gładkość, promienny wygląd. Paznokcie mają odpowiedni kolor, są mocniejsze. Włosy również są pełne blasku. Można łatwo zgadnąć kto pije wystarczającą ilość wody.

Woda:



  • to bardzo dobry rozpuszczalnik dla większości związków chemicznych
  • jest "smarowidłem" dla gałek ocznych, stawów co pomaga być sprawnym fizycznie
  • jest regulatorem ciepłoty ciała 
  • usuwa toksyny z organizmu, te z czasu aktywności fizycznej także
  • rozprowadza składniki odżywcze po organizmie jednocześnie usuwając z niego produkty przemiany materii
  • reguluję przemianę materii, niedobory wody mogą spowolnić metabolizm
  • picie wody wpływa na masę, stan i kondycję fizyczną naszego ciała

Utracenie już 1% wody, około 600-700 ml, powoduje pogorszenie stanu fizycznego zawodnika sportowego. Nawet lekkie odwodnienie może powodować wzrost tętna spoczynkowego, co jest oznaką zmęczenia organizmu. Odczuwanie pragnienia to już jest pierwsza oznaka odwodnienia! Innymi objawami mogą być migreny, bóle głowy, suchość gałki ocznej, zmęczeniem może dochodzić do gromadzenia się wody, wtedy mamy wrażenie jakbyśmy napuchli niczym balon.
Znaczne odwodnienie może powodować halucynacje, utratę świadomości, kamicę nerkową. Im dalej w las, tym gorzej. 









Ile szklanek dziennie




Standardowo przyjmuje się że zdrowy, przeciętny człowiek powinien wypijać 8 szklanek wody dziennie. Nie zawsze ta teoria się sprawdza. Dużo zależy od płci, rodzaju wykonywanej pracy, stanu zdrowia, aktywności fizycznych. Nasz organizm nie jest w stanie magazynować wody, stąd należy ją dostarczać regularnie. 


Wodę możemy dostarczyć pod różnymi postaciami, jest praktycznie wszędzie. Warzywa, owoce, jednak najbardziej liczy się ta dostarczana w formie płynnej. Do tego zaliczają się również zupy, herbata czy napary ziołowe. To jednak nie powinno stanowić naszej bazy nawodnienia, ważniejsze jest dostarczanie czystej wody, a tą z pożywienia powinno się traktować jako równie ważny dodatek.


A jak pić wodę? Powoli! Małymi łykami. Nie sztuką jest wypić naraz 8 szklanek wody. Taki sposób sprawi że woda tylko przez nas "przeleci", a do nawodnienia nie dojdzie. Po aktywności fizycznej, lub dużym wysiłku można wypić większe ilości wody, np 2 szklanki, w zależności od tego co robiliśmy.




A jaką wodę wybrać?



Najlepiej niegazowaną, reszta jest właściwie kwestią gustu. Jeśli nie piliście wody zbyt często, bo uważacie że jest ona niedobra i bez smaku, to znaczy że zbyt wiele pijecie napojów słodzonych. Woda może smakować, i uwierzcie że ma różne smaki, wyczujecie je gdy zrezygnujecie z kolorowych opcji. Wystarczy popróbować, kupić kilka różnych butelek, zobaczyć która nam najbardziej pasuje. Jeśli chcecie być bardziej eko, kupcie dzbanek służący do filtrowania wody z kranu. Woda z takiego dzbanka idealnie nadaje się do picia dla całej rodziny jak i naszych pupili, do gotowania, podlewania kwiatów. Używając wodę filtrowaną, unikniecie osadzania się kamienia w czajniku. Wydatek jest nieduży, licząc gdybyście mieli kupić po zgrzewce wody dla każdego członka rodziny, jeden filtr wystarcza na miesiąc, a kosztuje tyle, co wspomniana zgrzewka. Uważajcie na wody smakowe, w nich jest cukier! I to jest jedyny wyjątek wody niezdrowej, choć to nie powinno być nazwane wodą. Lepszym wyborem będzie zrobienie wody smakowej, takiej domowej! Tak samo nasze kochanie dzieciaki, one również nie powinny pić wody smakowej. Ta popijana przez cały czas, osadza się na zębach i jest głównym winowajcą próchnicy. 








Zrób wodę smakową w domowym zaciszu




Taka domowa woda smakowa przydaje się na letnie, gorące dni :)







Cytryna-mięta


  • ulubiona woda niegazowana
  • pół wyszorowanej, wyparzonej cytryny
  • garść listków mięty
  • kostki lodu

Cytrynę kroimy w plastry, lub wyciskamy sok. Miętę myjemy pod bieżącą wodą. Wszystko wkładamy do dzbanka, zalewamy wodą, dodajemy kostki lodu. Taki dzbanek powinniśmy wypić tego samego dnia. 




a'la Mohito



  • woda niegazowana
  • dwie limonki
  • garść mięty
  • ogórek świeży, 1/3 średniej sztuki
  • kostki lodu


1,5 limonki wyciskamy, połowę kroimy w półplasterki. Ogórka kroimy w drobne plastry. Wszystko przekładamy do dzbanka i zalewamy wodą. 



Cytrusowa woda



  • woda
  • pół cytryny
  • pół pomarańczy
  • pół grejfruta
  • nasiona chia 1 łyżka

Kroimy cytrusy w półplastry, wsypujemy nasiona chia do dzbanka. Przekładamy cytrusy, zalewamy wodą, energicznie mieszamy by nasiona chia się nie zbiły.




Owocowe orzeźwienie




  • woda
  • sok z połowy cytryny
  • kilka sztuk borówek
  • kilka sztuk malin
  • garść mięty
  • kostki lodu


Owoców nie kroimy, w całości przekładamy wszystko do dzbanka. Wlewamy sok z cytryny, zalewamy wodą. Dodajemy kostki lodu.




Szklanka na poranny rozruch




  • szklanka letniej wody
  • sok z 1/4 cytryny
  • odrobina miodu (opcjonalnie)

Taką wodę piję każdego ranka. Ciepła woda pobudza organizm do pracy, uruchamia metabolizm. Jeśli mam ochotę dodaję odrobinę miodu, choć robię to bardzo rzadko. Cytryna podobno może pomóc w odchudzaniu, detoksykacji organizmu, nie wiem czy to prawda, ale ten sposób jeszcze nikomu nie zaszkodził, to czemu nie serwować sobie takiego napoju każdego ranka?

Pamiętajcie tylko gdy przyjmujecie leki na czczo, popijajcie je czystą wodą! Nie tylko rano, każde leki popijamy wodą. Dopiero po przyjęciu leków, pijemy wodę z cytryną, odczekując odrobinę czasu. Przykładowo, rano przyjmuję hormon tarczycy (Letrox), po którym muszę odczekać minimum pół godziny by cokolwiek innego zjeść lub wypić. Odczekuję około 40 minut, wypijam wodę z cytryną i dopiero jem śniadanie. 





Wyzwanie: Nawodnij się!



Co powiecie na małe wyzwanie? Tylko 21 dni ;) tyle wystarczy by wyrobić w sobie nawyk! Nastawcie sobie budzik w telefonie, co godzinę, lub podzielcie go tak by dzwonił 8 razy. Możecie pobrać aplikację przypominającą o piciu wody, jest ich mnóstwo. Zapiszcie na dysku i wydrukujcie sobie tabelkę, i skreślajcie czy kolorujcie każdą wypitą szklankę wody. Jeśli do razu nie uda Wam się wypić 8 szklanek, nie martwcie się. Starajcie się by każdego dnia wypijać o jedną szklankę więcej. Powieście tabelkę w widocznym miejscu! Możecie też, zamiast budzika, przykleić kartki, np na lustro, na szafki kuchenne, czy obok biurka za napisem "woda". To również dobra przypominajka. 









A komu z Was udaje się wypijać 8 szklanek wody? Czujecie różnicę? Ja sama biorę udział w swoim wyzwaniu, niestety wypijam około 4 szklanek wody dziennie, a to za mało, szczególnie gdy dużo ćwiczę. Dajcie znać koniecznie czy też chcecie wziąć udział nawadanianiu się :) 





8 komentarzy:

  1. Codziennie wypijam ok litry mineralnej wody i do tego 2 herbaty

    OdpowiedzUsuń
  2. woda z cytryną i miętą smakuje mi najbardziej :) a piję sporo, do tego herbatki, ale niestety kawy piję za dużo...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja wodę akurat piję regularnie, Jak zapomnę, to organizm się domaga.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam wodę z pomarańczą :) unikam słodkich napoi, bo to tylko puste kalorie, a ile potem trzeba to spalać na siłowni :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Wow! Chętnie skorzystam z takiego wyzwania :)
    Polecam też specjalne apki na telefon, które przypominają o piciu wody w ciągu dnia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety nie wypijam wystarczającej iości wody. W lecie jeszcze w miarę wyrabiam te normy, ale w zimie sączę głównie herbatkę ziołową.

    OdpowiedzUsuń
  7. Często łapię się na tym, że wybieram słodzone napoje zamiast wody.. A zdecydowanie łatwiej mi pić wodę z cytrynką czy miętą :]

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie piję napojów gazowanych. Nie lubię ich. O wiele zdrowiej napić się soku, ale oczywiście takiego bez cukru. Staram się pić butelkę wody dziennie, ale niestety wychodzi różnie. Mimo wszystko pilnuję się, a najlepiej smakuje mi z cytrynką :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za dodanie komentarza! Jest mi niezmiernie miło że odwiedzasz mojego bloga i zostawiasz po sobie ślad. Ściskam!

Copyright © 2016 O bieganiu i nie tylko , Blogger